Filmy Książki Prasa Dom Delikatesy Dewocjonalia Kwiaty Podróże Internet TV Zakupy w USA
Imieniny obchodzą: Joanna i Milena Wyślij » życzenia » kwiaty



Poszukaj w poradach:
Poszukaj w archiwum:



Zdrowe ciało
» Zdrowym być  » Lekarz radzi  » Chorowanie w US 

Anemia - Zmora młodych kobiet

Erytrocyty wraz z hemoglobiną mają do wykonania ważne zadanie - dostarczają tlen do wszystkich komórek organizmu. Jeśli któregoś z nich zabraknie gospodarka tlenem zostaje zaburzona, a nasz organizm jest nie dotleniony. Czerwone ciałka krwi powstają w szpiku kostnym, a do ich budowy niezbędne są m.in. żelazo, witamina B 12 i kwas foliowy. Kiedy organizmowi dostarczamy za mało „budulca”, za mało też powstaje erytrocytów.

Anemię stwierdza się częściej u kobiet niż u mężczyzn (choruje jedna na pięć, podczas gdy panowie – jeden na stu). Dlaczego tak się dzieje? Kobietom znacznie częściej niż mężczyznom brakuje żelaza. Obliczono, że podczas samej tylko miesiączki tracimy go od 10-30 mg (a w przypadku miesiączek obfitych – więcej). Bywa, że podczas kolejnego miesiąca nie jesteśmy w stanie tych braków uzupełnić. Podczas 9 miesięcy ciąży przyszła matka traci około 1000 mg żelaza i tylko systematyczne podawanie go w tym okresie w postaci tabletek chroni kobietę przed ciężką anemią. Organizm, aby prawidłowo funkcjonował potrzebuje niewiele, bo tylko 1,8 mg żelaza dziennie. Ale, aby taką dawkę zapewnić, trzeba dostarczyć 18 mg tego pierwiastka, gdyż wchłonięte zostaje jedynie 10 % żelaza zawartego w diecie (100 g suszonych moreli zawiera blisko 5 mg żelaza, a 100 g brokułów – 4 mg). Na dodatek to właśnie kobiety stosują najbardziej radykalne diety odchudzające, nie zastanawiając się, że z każdym dniem kuracji przyjmują coraz mniej żelaza w pożywieniu.

Anemia rozwija się powoli. Z początku nasze wieczne zmęczenie i bladość skóry przypisujemy stresującej pracy i niewyspaniu. Ale kiedy trwają one długo powinny nas zaniepokoić. Z czasem dołącza do nich apatia, ogólne osłabienie, bladość spojówek, łamliwość paznokci, wypadanie włosów, ciągłe uczucie zimna. Często anemii towarzyszy kołatanie serca, bóle głowy, zaparcia, nudności i utrata apetytu. Wtedy nie ma na co czekać – trzeba zrobić morfologię i sprawdzić czy z krwią jest wszystko w porządku.

Jeżeli lekarz stwierdzi niedokrwistość najczęściej wystarczy odpowiednio dobrana dieta bogata w żelazo i wszystko wraca do normy. Wciąż trzeba pamiętać, że organizm przyswaja jedynie 10 % procent tego co mu dostarczamy. Dlatego podczas choroby staramy się jeść produkty mające dużo tego pierwiastka. Należą do nich czerwone mięso (chuda wołowina, królik, wątroba) oraz podroby, zielone warzywa ( brukselka, sałata, brokuły) i strączkowe (fasola, groch, soja), buraki, czerwona kapusta, papryka, suszone owoce (daktyle, śliwki, morele), żółtko jaj, mąka z pełnego przemiału jej i przetwory.
Kiedy mamy niedokrwistość musimy zwracać uwagę nie tylko na to co jeść, ale też czego nie jeść. Kawa i inne napoje zawierające kofeinę (np. coca cola) wypłukują żelazo dlatego powinno się je wykluczyć z diety. Natomiast obecność witaminy C bardzo pomaga przyswajać ten pierwiastek. Z mięsnej potrawy podanej razem z warzywami nasz organizm skorzysta w większym stopniu, choć samo mięso jest najcenniejszym źródłem żelaza (75 g polędwicy wołowej pokrywa w 20 % zapotrzebowanie dzienne). Podobnie jest z żółtkiem jaja, które warto jeść w towarzystwie natki lub koperku, gdyż zawarta w nich witamina C spowoduje lepsze przyswajanie żelaza.

Obserwowanie własnego organizmu oraz właściwe odżywianie się powinno wystarczyć, aby zapewnić organizmowi odpowiednie ilości żelaza. Bywa jednak, że niedokrwistość wraca, a czerwonych ciałek nie przybywa wtedy lekarz najczęściej przepisuje preparaty żelaza w tabletkach. W niektórych okresach życia kobiety, np. podczas ciąży czy obfitych miesiączek, są one nawet niezbędne. (PAI)


wydrukuj   |   wyślij znajomemu
Zanim schudniesz
Dieta podstawowa - Bez wyrzeczeń i udręki
Polub niektóre bakterie
Sprytniejsza od grypy
Obserwuj pieprzyki
Śmiech to zdrowie
Pięć szybkich reakcji na dziecięce dolegliwości
Sposoby na zmęczone oczy
Cellulitu nie usunie krem
Na zimowy poranek
Trzymaj się ciepło
Unikamy przeziębienia
Jak bronić się przed grypą
Szczęście dobre na serce
Herbaciane oblicza
Dieta na piątkę - Dieta dr. Hempere
Piersi jak nowe - Rozmowa z dr. Markiem Szczytem, specjalistą chirurgii plastycznej
Rak - dramat kobiety
Leczenie tańcem - Dla ciała i ducha
Dieta życia - Co jada Holywood?
Kapuśniak na śniadanie, obiad i kolację
Witaminowa dieta weekendowa - Mniej w talii, lepsza cera
Choroba weekendowa - Czas wolny należy planować jak pracę
Najwięcej witaminy mają...
strona główna Powrót na strone główną Poradników
| O portalu | Bezpieczeństwo | Prywatność | Pomoc | | Poślij znajomym | Startuj z NY.PL |