Filmy Książki Prasa Dom Delikatesy Dewocjonalia Kwiaty Podróże Internet TV Zakupy w USA
Imieniny obchodzą: Arnold i Marceli Wyślij » życzenia » kwiaty



Poszukaj w poradach:
Poszukaj w archiwum:



Zdrowe ciało
» Zdrowym być  » Lekarz radzi  » Chorowanie w US 

Najwięcej witaminy mają...

Witaminy nie są źródłem energii, ani materiałem budulcowym. Są jednak niezbędne do prawidłowego działania organizmu człowieka. Witaminy pobudzają przemianę materii, gdy ich brakuje częściej chorujemy, szybciej się starzejemy. Witaminy nas ochraniają, pełniąc funkcję przeciwutleniającą. W ten sposób zapobiegają powstawaniu nadtlenków, które są odpowiedzialne m.in. za rozwój chorób nowotworowych.

Zalecane dzienne dawki witamin to od kilku mikrogramów do kilku, kilkudziesięciu miligramów. Ale zapotrzebowanie zależy także od wieku, wykonywanej pracy, stanu zdrowia czy klimatu. Przyjmowanie pewnych leków może zaburzać gospodarkę witamin: inaczej będą przyswajane i magazynowane. Leki takie to antybiotyki, doustne tabletki antykoncepcyjne, środki uspokajające i przeciwbólowe. Nie ma różnicy czy łykamy witaminy w tabletkach czy jemy owoce i warzywa. Skład farmaceutyków nie odbiega od naturalnych witamin. Zaletą regularnego brania tabletek jest to, że kontrolujemy, ile otrzymujemy witamin dziennie. W przypadku jedzenia trudno to wiedzieć na pewno, ponieważ w trakcie przygotowania posiłku (gotowanie, smażenie) traci się witaminy. Sposób przechowywania jedzenia, a także klimat i metody zbiorów wpływają na zawartość witamin. 

W związku z tym, że witaminy rozpuszczalne mogą być przez jakiś czas przechowywane istnieje ryzyko przedawkowania. Szczególnie niebezpieczne jest spożycie zbyt dużej ilości witaminy A. Może dojść do zatrucia objawiającego się bólami głowy, biegunką, złym samopoczuciem. Aby doszło do przedawkowania trzeba 10 razy przekroczyć dzienną dawkę. Zamiast wit. A poleca się stosowanie beta-karotenu. Organizm sam przetwarza z niego tyle witaminy, ile potrzebuje. Także niedobór lub brak którejś z witamin jest niewskazany. Już niewielkie niedobory mogą prowadzić do różnego rodzaju zaburzeń oraz zwiększać ryzyko występowania chorób.

Witaminy znajdziemy nie tylko w warzywach i owocach. Są one w większości pokarmów. Wiele także gotowych produktów jest wzbogacana w witaminy przez producentów.


wydrukuj   |   wyślij znajomemu
Zanim schudniesz
Dieta podstawowa - Bez wyrzeczeń i udręki
Polub niektóre bakterie
Sprytniejsza od grypy
Obserwuj pieprzyki
Śmiech to zdrowie
Pięć szybkich reakcji na dziecięce dolegliwości
Sposoby na zmęczone oczy
Cellulitu nie usunie krem
Na zimowy poranek
Trzymaj się ciepło
Unikamy przeziębienia
Jak bronić się przed grypą
Szczęście dobre na serce
Herbaciane oblicza
Dieta na piątkę - Dieta dr. Hempere
Piersi jak nowe - Rozmowa z dr. Markiem Szczytem, specjalistą chirurgii plastycznej
Rak - dramat kobiety
Anemia - Zmora młodych kobiet
Leczenie tańcem - Dla ciała i ducha
Dieta życia - Co jada Holywood?
Kapuśniak na śniadanie, obiad i kolację
Witaminowa dieta weekendowa - Mniej w talii, lepsza cera
Choroba weekendowa - Czas wolny należy planować jak pracę
strona główna Powrót na strone główną Poradników
| O portalu | Bezpieczeństwo | Prywatność | Pomoc | | Poślij znajomym | Startuj z NY.PL |