Filmy Książki Prasa Dom Delikatesy Dewocjonalia Kwiaty Podróże Internet TV Zakupy w USA
Imieniny obchodzą: Klaudia i Wincenty Wyślij » życzenia » kwiaty



Poszukaj w poradach:
Poszukaj w archiwum:



Zdrowe ciało
» Zdrowym być  » Lekarz radzi  » Chorowanie w US 

Dieta podstawowa - Bez wyrzeczeń i udręki

Nieracjonalne żywienie to błędy, których możemy uniknąć i stać się przez to zdrowsi. Któż by nie chciał wyglądać o dziesięć kilogramów młodziej? Jak tego dokonać? Błędy dietetyczne mogą być jakościowe jak i ilościowe. Często jemy zbyt dużo i źle dobrane posiłki.

Doświadczenie uczy, że to co najprostsze i zgodne z naturą jest najlepsze. To co powinniśmy jeść można określić jako:
– naturalne
– świeże
– urozmaicone
– nie przetworzone

Poza jakością istotna jest ilość pożywienia. Często mamy tendencje do przejadania się i w związku z tym do gromadzenia niepotrzebnych kilogramów. Utrzymanie odpowiedniej wagi ciała jest bardzo ważnym elementem profilaktyki zdrowotnej, a nie tylko kwestią mody czy estetyki.

To, co powinniśmy jeść, by spełnić wszystkie powyższe zalecenia nazywamy dietą podstawową. Ta, która przedstawimy, powinna towarzyszyć nam przez całe życie, bo dzięki niej będziemy czuli się lepiej i unikniemy wielu groźnych chorób. Modyfikacje tej diety dotyczą pewnych schorzeń, kiedy niektóre grupy produktów żywnościowych powinny być ograniczone. Na dietę podstawową powinny się składać:
– 30 % tłuszczu (głównie z ryb, drobiu, tranu i oliwy z oliwek)
– 55 % złożonych węglowodanów (z całych ziaren zbóż, warzyw i roślin strączkowych)
– 15 % białek (głównie pochodzenia roślinnego z soczewicy, fasoli i grochu)
8 – 10 szklanek wody.

Codziennie wolno jeść:

Warzywa z rodziny krzyżowych: brokuły, brukselka, kapusta, kalafior, warzywa strączkowe: fasola – biała, czerwona, brązowa, czarna, indyjska itp., soja, soczewica, groch łuskany i zielony, inne warzywa – botwina, bób, buraki, cebula, cykoria, czosnek, dynia, fasolka szparagowa i zielona, młody groszek, kalarepa, karczochy, koper, koper włoski, kukurydza, marchew, ogórki, papryka, pietruszka, pomidory, por, rzepa, rzeżucha, rzodkiewka, sałata, seler, seler naciowy, szczypiorek, szparagi, szpinak, szczaw, ziemniaki.

Kiszonki naturalne – kapusta biała, czerwona, buraki, ogórki, soja i produkty sojowe: mleko sojowe, mąka sojowa, tofu – ser z mleka sojowego.

Orzechy i nasiona – świeże, bez dodatków, nie solone - orzechy włoskie, laskowe, nerkowce, pistacje, pestki dyni, nasiona słonecznika, sezamu, lnu.

Owoce cytrusowe – pomarańcze, cytryny, grejpfruty, limonki, mandarynki, jagody leśne – czarna jagoda, borówki, jeżyny, żurawina; inne świeże owoce – arbuz, ananas, awokado, banany, brzoskwinie, gruszki, jabłka, jagody, mango, melony, morele, papaja, porzeczki, śliwki, truskawki, wiśnie, winogrona, owoce suszone – śliwki, morele, figi, daktyle.

Zboża – całe ziarna – jęczmień, gryka, kukurydza, owies, brązowy i dziki ryż, pszenica, żyto, siemię lniane; Produkty zbożowe - makaron z ciemnej maki, nie solony popcorn.

Kasze – gryczana, jaglana, perłowa, otręby – owsiane, pszenne, ryżowe, kiełki – pszenne, ryżowe.

Nabiał – naturalny jogurt, mleko odtłuszczone, maślanka, kefir, kwaśne mleko, twaróg odtłuszczony; tłuszcze – oliwa z oliwek, olej z siemienia lnianego, olej rzepakowy, ryby gotowane – zwłaszcza tłuste ryby, takie jak – łosoś, śledź, makrela.

Przyprawy – czosnek, cebula, imbir, bazylia, kminek, kurkuma, rozmaryn, majeranek, ostra papryka, curry, goździki, estragon, napoje – woda mineralna niegazowana, herbata zielona i czarna, herbaty ziołowe takie jak mięta czy rumianek, herbaty owocowe.

Sporadycznie można jeść:
Produkty mleczne: 1 lub 2 razy w tygodniu do wyboru:ser kremowy, ser niskotłuszczowy, śmietana kwaśna,
Jaja: do 6 sztuk tygodniowo,
Drób: 3 – 5 razy w tygodniu (indyki lub kurczaki świeże, bez skóry)

Należy wystrzegać się:
Tłustej wieprzowiny, wołowiny i baraniny, wątroby, serc, flaczków, nóżek wieprzowych, boczku, mielonki, pasztetów, salcesonów, konserw, potraw wędzonych i konserwowanych: kiełbas, salami, baleronu, dań z "fast-foodów" (hot-dogów, hamburgerów itp.), potraw smażonych, smalcu, słoniny, łoju, surowych jajek, cukru białego, białego pieczywa (dopuszczone jedynie u pacjentów z chorobami wątroby i żołądka), mleka pełnotłustego i jego przetworów, chipsów kukurydzianych i ziemniaczanych, słodyczy: batonów, tortów, ciastek z kremem, lodów, potraw z "torebki" – zup, sosów, klusek itp., napoi sztucznie barwionych i aromatyzowanych, alkoholi wysokoprocentowych.


wydrukuj   |   wyślij znajomemu
Zanim schudniesz
Polub niektóre bakterie
Sprytniejsza od grypy
Obserwuj pieprzyki
Śmiech to zdrowie
Pięć szybkich reakcji na dziecięce dolegliwości
Sposoby na zmęczone oczy
Cellulitu nie usunie krem
Na zimowy poranek
Trzymaj się ciepło
Unikamy przeziębienia
Jak bronić się przed grypą
Szczęście dobre na serce
Herbaciane oblicza
Dieta na piątkę - Dieta dr. Hempere
Piersi jak nowe - Rozmowa z dr. Markiem Szczytem, specjalistą chirurgii plastycznej
Rak - dramat kobiety
Anemia - Zmora młodych kobiet
Leczenie tańcem - Dla ciała i ducha
Dieta życia - Co jada Holywood?
Kapuśniak na śniadanie, obiad i kolację
Witaminowa dieta weekendowa - Mniej w talii, lepsza cera
Choroba weekendowa - Czas wolny należy planować jak pracę
Najwięcej witaminy mają...
strona główna Powrót na strone główną Poradników
| O portalu | Bezpieczeństwo | Prywatność | Pomoc | | Poślij znajomym | Startuj z NY.PL |