Filmy Książki Prasa Dom Delikatesy Dewocjonalia Kwiaty Podróże Internet TV Zakupy w USA
Imieniny obchodzą: Amelia i Jan Wyślij » życzenia » kwiaty



Poszukaj w poradach:
Poszukaj w archiwum:



Smacznego
» danie tygodnia  » przekąski  » zupy  » z mięsem  » ryby  » bez mięsa  » sałatki  » desery  » ciasta 

Dodadzą skrzydeł

Napoje energetyczne i izotoniczne robią na całym świecie furorę. W chwilach wzmożonego wysiłku fizycznego lub psychicznego sięga po nie coraz więcej osób.

Czym się różnią?

Ze względu na zawartość soli mineralnych w wodzie napoje dzielą się na izotoniczne, hipertoniczne, hipotoniczne. W hipotonicznych np. wodach mineralnych jest mniej minerałów niż w płynach ustrojowych. W hipertonicznych - gęstych sokach owocowych warzywnych jest więcej minerałów. Picie tych dwóch rodzajów napojów jednocześnie zakłóca gospodarkę wodno – elektrolityczną organizmu. Natomiast w napojach izotonicznych występuje ciśnienie osmotyczne podobne do ciśnienia osmotycznego krwi, pijąc je przyspieszamy wchłanianie wody przez organizm.

Napój energetyczny dostarcza energii. Kofeina zawarta w nim pobudza organizm, a tauryna pozwala na wydłużenie czasu treningów. Jednak picie bez umiary tego typu "pobudzaczy" nic dobrego nie wnosi. Napoje tego typu mają wprawdzie witaminy, jednak dają one jedynie efekt osłony – żeby kofeina nie szkodziła.

Napoje izotoniczne z kolei zapobiegają odwodnieniu i zwiększają wydolność organizmu. Uzupełniają poziom wapnia, sodu i potasu. Sportowcom i osobom pracującym fizycznie z pewnością dostarczają dużo wigoru i pomagają przezwyciężyć zmęczenie oraz poprawiają wydajność.

Zapach napoi energetycznych

Przyczyną landrynkowego zapachu są zawarte w nim witaminy z grup typu B. Wydzielają nieprzyjemną woń i dlatego napoje energetyczne są silnie aromatyzowane.

Moda na dopalacz

Napoje energetyczne i izotoniczne stają się coraz bardziej na topie. Tempo życia jest przerażające - każdy chce szybciej i więcej. Kiedy kolarz ma przejechać dodatkowe kilometry, wystarczy, że wypije jedną lub dwie magiczne puszeczki napoju i od razu nabiera skrzydeł -praktycznie nie czuje zmęczenia.

Nie należy przesadzać jednak ze spożywaniem napoi energetycznych, izotonicznych. Nie powinny ich pić kobiety w ciąży, osoby z nadciśnieniem, uczuleni na kofeinę. Nie można ich mieszać z alkoholem, ponieważ potęguje to jego działanie. Kofeina zawarta w napoju rozszerza naczynia krwionośne. A trzy Red Bulle jest łatwiej wypić niż trzy kawy. W Irlandii notuje się największą śmiertelność spowodowaną łączeniem alkoholu z napojami energetycznymi.

A oto przepis na napój izotoniczny zrobiony w domu:

4 łyżki stołowe cukru
1/4 łyżki soli
1/4 szklanki gorącej wody
1/4 soku z pomarańczy
3 1/2 szklanki zimnej wody

Życzymy "wysokich lotów".

Agnieszka Granatowska


wydrukuj   |   wyślij znajomemu
Jak kupować wino
Przy świątecznym stole
Jesienne eksperymenty w kuchni
Plusy i minusy wodnych bąbelków
Eliksiry młodości
Jaja małe i duże
Produkty, które przedłużą Ci życie
Dieta owocowa - Letnie szaleństwo raz w tygodniu
Monodieta, czyli banany na cały dzień
strona główna Powrót na strone główną Poradników
| O portalu | Bezpieczeństwo | Prywatność | Pomoc | | Poślij znajomym | Startuj z NY.PL |