Filmy Książki Prasa Dom Delikatesy Dewocjonalia Kwiaty Podróże Internet TV Zakupy w USA
Imieniny obchodzą: Filip i Róża Wyślij » życzenia » kwiaty



Poszukaj w poradach:
Poszukaj w archiwum:



Zdrowe ciało » Zdrowym być
» Zdrowym być  » Lekarz radzi  » Chorowanie w US 

Jaja małe i duże

Trudno wyobrazić sobie Wielkanoc bez jajek. One, bowiem są symbolem nowego życia, ozdobą, ale też ważnym składnikiem wielu świątecznych potraw. Niestety zjedzenie dużej ilości jaj podczas dwóch dni świąt grozi nam niestrawnością i kłopotami z żołądkiem.

Wciąż najbardziej popularne jaja to kurze, ale coraz częściej na stołach pojawiają się też inne: strusie, przepiórcze, rybie (kawior). Jajka to doskonałe źródło wzorcowego białka, jakie potrzebuje nasz organizm. Zawiera osiem niezbędnych aminokwasów, których organizm sam nie jest w stanie wyprodukować. Cenne białko jest zarówno w żółtku jak i w białku. Różnice między poszczególnymi rodzajami jajek nie są zbyt duże.

Jaja przepiórcze

Znane ze swoich właściwości afrodyzjakalnych. Już wiele lat temu wykorzystywano je w Chinach podczas leczenia cukrzycy, astmy oskrzelowej, wrzodów żołądka i anemii. Używano ich również podczas kuracji odmładzających do pielęgnacji skóry. Jaja przepiórcze zawierają mniej tłuszczu i cholesterolu niż jaja kurze. Jest w nich także fosfor, żelazo, miedź, cynk oraz witaminy z grupy B. Natomiast białko jaj przepiórczych ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwzapalne.

Jaja strusie

Przeciętnie jajo strusie waży półtora kilograma, z czego większość zawartości to białko. W jajach strusich znajduje się dość dużo cholesterolu oraz kwasy tłuszczowe. Trochę kłopotliwa może okazać się obróbka jaja strusiego, bo na twardo trzeba je gotować około półtorej godziny, a uwaga… do rozbicia skorupy potrzebne są dość nietypowe narzędzia, takie jak wiertło, piła i młotek (czyli w sam raz coś dla majsterkowiczów i siłaczy).

Jaja kurze

Na skorupkach najbardziej popularnych jaj lubią panoszyć się bakterie salmonelli. Z tego powodu nie należy ich jeść na surowo, a kupione najlepiej umyć przed włożeniem do lodówki ciepłą wodą i płynem do naczyń. W jajach poddawanych obróbce termicznej bakterie giną już przy 70 st. C, nie zmniejsza się za to ich zawartość odżywcza. Większość potraw zawierających jaja jest niestety dobrą pożywką dla bakterii, dlatego koniecznie należy je przechowywać w zimnym miejscu, raczej nie dłużej niż 24 godziny. Świąteczne sałatki koniecznie przykrywamy folią, żeby ograniczyć dostęp powietrza i spowolnić proces jełczenia.

Kawior czyli jaja rybie

To zupełnie inny rodzaj jaj. Najcenniejszy jest ten pochodzący od bieługi, nieco mniej od jesiotra i siewrugi. Jego wartości odżywcze są stosunkowo niewielkie. Zawiera trochę sodu i fosforu, sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych, nieco cynku, jodu, magnezu witaminy A,D,E.

Mimo tego, że jaja zawierają cholesterol w czasie świąt wielkanocnych najedzmy się ich do syta. Tylko osoby z alergią na jajka powinny sobie odpuścić tą wielkanocną jajeczną tradycję.

Agnieszka Granatowska


wydrukuj   |   wyślij znajomemu
Zanim schudniesz
Dieta podstawowa - Bez wyrzeczeń i udręki
Polub niektóre bakterie
Sprytniejsza od grypy
Jesienne eksperymenty w kuchni
Eliksiry młodości
Dodadzą skrzydeł
Produkty, które przedłużą Ci życie
Na zimowy poranek
Trzymaj się ciepło
Unikamy przeziębienia
Szczęście dobre na serce
Dieta owocowa - Letnie szaleństwo raz w tygodniu
Dieta na piątkę - Dieta dr. Hempere
Monodieta, czyli banany na cały dzień
Leczenie tańcem - Dla ciała i ducha
Witaminy czynią cuda
Dbaj o zęby
Dieta życia - Co jada Holywood?
Witaminowa dieta weekendowa - Mniej w talii, lepsza cera
Mądra dieta na dłużej - Zdrowiej nie łączyć
Dla ciała i ducha - Feng Shui – prastara sztuka geomancji
Najwięcej witaminy mają...
Nasza dieta – dieta specjalna
strona główna Powrót na strone główną Poradników
| O portalu | Bezpieczeństwo | Prywatność | Pomoc | | Poślij znajomym | Startuj z NY.PL |